L e d e n
V neděli 3.1. byla zahájena Tříkrálová sbírka. Koledníci se sešli od 15.30 hodin na faře v Sokolově, odkud se vydali průvodem do kostela. V kostele přijali Boží požehnání pro sbírku. Letos jim přibyly některá města a obce z jiných farností.
Od pondělí 4.1. začal ve farnosti platit obvyklý pořad bohoslužeb pro zimní období.
V pondělí 4.1. se od 18.30 hodin sešla na faře ekonomická rada.
Přítomni: P. Petr Bauchner, Miroslav Tauer, Ladislav Filip, Jaroslav Králič
Nepřítomni: Jitka Odehnalová, Ludmila Majorošová
Omluveni: Jitka Slaninková
Program:
Ve středu 6.1. na Slavnosti Zjevení Páně byla v kostele od 17 hodin mše sv., při které byly požehnány tříkrálová voda, kadidlo a křída.
V neděli 10.1. se od 15 hodin sešli na katolické faře katolíci s ostatními církvemi k modlitbám aliančního týdne modliteb za jednotu křesťanů.
V sobotu 16.1. byl od 8.30 hodin v kostele úklid vánoční výzdoby.
V sobotu 16.1. se na faře od 14 hodin uskutečnilo modlitební setkání matek.
V sobotu 30.1. se konal od 20 hodin v MDK 6. farní ples.
Lednoví jubilanti: Cupalová Marie, Hafenrichterová Františka, Hasilová Anna, Kodedová Hana, Macková Kristina, Matuštíková Anna, Mejstříková Erika, Niebauerová Lucie, Ováry František, Sejka Ladislav, Švecová Juliana, Vašková Marie.
Tříkrálová sbírka:
Povzbuzuje mě velmi, když lidé hovoří o svých radostech. Vzniká tak prostředí otevírající srdce a člověk je tak svědkem čehosi tvůrčího, povzbudivého, krásného. Táhne mě to k lidem, kteří jsou zapálení pro nový, plnější život. Bylo by moc hezké, kdyby se každý z nás mohl podělit o to krásné, co minulý rok prožil, co ho naplnilo radostí.
I já se tedy o to chci pokusit.
Když si teď sám před sebou vybavuji ty nejkrásnější obrazy, jež se mi vryly do srdce, byly to tváře lidí, které zářily vnitřním světlem, radostí. Jsem vděčný za krásu mých bratří a sester, kteří našli své povolání být Božími dětmi, byli osvobozeni od zla a vydali se následovat Ježíše. V Ježíšově blízkosti rozpoznali dary, které dostali pro službu, a ta služba jim dává smysl, vede je, dává směr jejich životnímu putování.
Tato radost ze služby druhým, společenství církve, kterou jsem v naší farnosti vnímal, má mnoho podob. Začíná často touhou projevující se modlitbou, touhou po Božím slově, touhou sloužit rodině, potřebným lidem v okolí. Vykvetla v tisících různých drobných darech, oživila naše vztahy, společné bohoslužby, setkání, práci i odpočinek.
Cítil jsem se bezpečně ve společenství bratří a sester, kteří hledali pravdu a dorůstali do zodpovědnosti a stálosti v tomto svém hledání.
Druhou velikou radostí pro mě je rozvíjející se služba potřebným lidem. Můžeme se podílet na rozvoji služeb domácího hospice, lidem v těžkých životních podmínkách, lidem nemocným, nesoucím těžce své stáří či samotu.
Službu těmto potřebným posílila i nová síla, která přišla s bratrem Štefanem. Od nového roku též začíná sloužit zejména chudým lidem odkázaným na sociální dávky ubytovna provozovaná naší farní charitou. V naší službě jsme nezávislí na dotacích, můžeme tedy sloužit svobodně a tak i velmi reálně pomáhat.
Třetí radostí pro mě je, že i v hmotných věcech jsme mohli tvořit krásné věci. Podařilo se dokončit celkovou rekonstrukci fary ve Svatavě, která zazářila jako nová. Podařilo se udělat ve farním kostele první etapu elektroinstalace, výrazně zlepšit prostor pro slavení liturgie, zavést vyhřívání do lavic, zřídit vkusnou zpovědnici. Významný pro farní kostel je i začátek rekonstrukce stropu nad lodí, jehož první etapu jsme díky dotacím byli schopni udělat.
Chtěl bych vám, bratři a sestry, tímto také poděkovat, že skrze vás a s vámi mohu být v Sokolově tolik obdarován. Děkuji vám a neustávejte ve svých modlitbách za mně a moji službu.
Váš farář, Petr Bauchner
Svatý rok milosrdenství
„Nechme se během tohoto roku milosrdenství Bohem překvapovat. Nikdy jej neunaví otevírat dokořán bránu svého srdce, aby nám opakoval, že nás má rád a že chce s námi sdílet svůj život. Církev (…) ví, že její první úkol, zejména v naší době plné velkých nadějí a silných protikladů, spočívá v uvádění všech do nesmírného tajemství Božího milosrdenství rozjímáním Kristovy tváře.“ Tato slova píše papež František v bule Misericordiae Vultus (Tvář milosrdenství), kterou 11. dubna 2015 vyhlásil mimořádný Svatý rok milosrdenství.
Svatý rok Milosrdenství byl zahájen 8. prosince 2015, tedy padesát let po ukončení 2. vatikánského koncilu.
„Církev cítí, že je třeba tuto událost uchovávat v živé paměti. Tehdy začala nová etapa jejích dějin. Otcové shromáždění na koncilu silně pocítili – jako opravdové vanutí Ducha – požadavek mluvit k lidem své doby o Bohu srozumitelnějším způsobem. Byly zbořeny hradby, které příliš dlouho uzavíraly církev do privilegované pevnosti, a nadešel čas zvěstovat evangelium nově,“ vysvětluje datum zahájení svatého roku František. Zakončení je naplánované na 20. listopad 2016, kdy bude církev prožívat slavnost Ježíše Krista Krále.
Při zahájení byla ve Svatopetrské bazilice ve Vatikánu otevřena Svatá brána, která bývá zazděná a otevírá se pouze při mimořádných příležitostech. Podle papeže má být především „Bránou milosrdenství“: „V tomto případě půjde o Bránu milosrdenství, kde každý, kdo tudy vstoupí, bude moci zakusit lásku Boha, který potěšuje, odpouští a dodává naději.“
Novinkou svatého roku je skutečnost, že bude probíhat nejen v Římě, nýbrž i v diecézích na celém světě (viz dále). Římský biskup v bule také vysvětluje některé aspekty svatého roku, např. smysl putování a především potřebu odpuštění. Věřící zvlášť vyzývá k přemýšlení o skutcích tělesného a duchovního milosrdenství. „To bude způsob, jak probouzet naše svědomí často ukolébané tváří v tvář dramatu chudoby a jak hlouběji pronikat k jádru evangelia, kde Boží milosrdenství upřednostňuje chudé,“ píše František.
V postní době pak papež rozešle do celého světa tzv. misionáře milosrdenství, kteří budou moci udělovat rozhřešení z hříchů, jež jsou vyhrazeny Apoštolskému stolci. „Budou znamením mateřské péče církve o lid Boží, aby vstoupili do hlubin bohatství tohoto tajemství, které je pro víru tak zásadní,“ uvádí bula.
V 19. odstavci se papež František obrací s výzvou k obrácení k těm, kdo jsou členy zločinných uskupení, nebo se dopouštějí korupce. „Toto je příhodná doba ke změně života! Toto je chvíle, která by se měla do-tknout srdce. (…) Zůstat na cestě zla je pouze zdrojem klamu a smutku. Pravý život je zcela jiný. Bůh neúnavně podává ruku. Vždycky je ochoten naslouchat a já také, stejně jako moji bratři biskupové a kněží. Důležité je pouze přijmout výzvu k obrácení a podrobit se spravedlnosti, zatímco církev nabízí milosrdenství.“
V závěru buly se papež také věnuje židovství a islámu, s nimiž mají křesťané společné téma milosrdenství. „Kéž prožívání Svatého roku milosrdenství usnadní setkání s těmito náboženstvími a dalšími ušlechtilými náboženskými tradicemi, učiní nás otevřenými pro dialog, abychom se lépe poznávali a chápali, kéž odstraní každou formu uzavřenosti a pohrdání a vypudí každou formu násilí a diskriminace,“ píše papež František ve své bule.
Ú n o r
Ve čtvrtek 11.2. byla v 16 hodin v kostele v Novém Sedle požehnána křížová cesta. Žehnajícím byl P. František Pometlo.
V sobotu 13.2. se od 8.30 hodin konala v kostele brigáda na úklid dřeva z půdy nad lodí kostela. V závěru loňského roku se díky dotaci podařilo zahájit rekonstrukci dřevěného stropu nad hlavní lodí sokolovského kostela. Veškeré práce probíhaly na půdě, interiéru kostela se nijak nedotkly. Nejdříve byl již dříve vytrhán červotočem prožraný dřevěný záklop stropní konstrukce, poté byly všechny stropní prvky pečlivě očištěny a napuštěny přípravky zabraňujícími další znehodnocování konstrukcí. Poté byl asi na dvou třetinách plochy zhotoven nový dřevěný záklop. Nyní je třeba stará prkna z kostelní půdy odvézt a zlikvidovat. Protože zásoby dřeva na otop pro letošní sezónu na faře už docházejí, jeví se jako rozumné dřevo převézt na faru a tam jím po nějakou dobu topit. Cílem vyhlášené brigády tedy je dřevo přemístit pomocí kladky z půdy na chodník a pak jej převézt na faru. Jedná se tedy o práci pouze pro muže, kterých bude ale třeba větší počet. Ideální stav by byl 8 až 10 mužů, ale zvládnutelné by to mělo být i v 6 až 7. Časově brigáda bude zřejmě trvat déle než obvykle, protáhne se zřejmě až do odpoledních hodin.
Odpoledne proběhla na mostě přes Ohři pro pěší a na faře setkání spojená s Národním týdnem manželství.
Program slavnosti.
Již podesáté se bude v České republice konat Národní týden manželství, tentokrát v termínu 8. – 14. února 2016 s mottem: „Manželství je víc než kus papíru“.
V Sokolově jsme v rámci týdne manželství pozvání na „Valentýnskou slavnost“, kterou pořádá městský úřad a církve sokolovské ekumeny:
Slavnostní zahájení na Mostu lásky ve 14.00
hudební přednes žáků a učitelů umělecké školy
slovo zástupce města
krátká pobožnost (čtení z Písma, zamyšlení, modlitba, požehnání)
Otevření červené schránky na milostné dopisy (již je na mostě)
hudební přednes žáků a učitelů umělecké školy
otevření schránky a doručení dopisů adresátkám, případně adresátům
Obnova manželských slibů
hudební přednes žáků a učitelů umělecké školy
výzva k zájemcům
obřady obnovy slibů dle konfesní příslušnosti zájemců
Pouštění přání na baloncích a lodičkách po řece (pro osamělé hledající)
hudební přednes žáků a učitelů umělecké školy.
pouštění balonků a papírových lodiček.
hudební přednes žáků a učitelů umělecké školy.
Čtení z dopisů manželů Jirousových na faře ŘKC v 16.00
čtou H. Kábrtová a L. Bujna s hudebním doprovodem M. Lindtnera
Při bohoslužbách v neděli 21.2. proběhla sbírka „Svatopetrský haléř“.
Svatý rok milosrdenství v sokolovské farnosti
Vrcholem prožívaného roku milosrdenství by se měl pro každého věřícího stát den smíření. Tento den smíření se pro naši farnost i celý sokolovský vikariát uskuteční v sobotu 7. května 2016 ve farním kostele sv. Michaela Archanděla a Panny Marie Věrné v Ostrově. V Ostrově bude možnost během dne smíření prožít kající bohoslužbu, slavit svátost smíření, zúčastnit se mše svaté a projít Branou milosrdenství.
Přípravou na den smíření nám bude celá doba postní. Kromě našich pravidelných bohoslužeb a ostatních postních aktivit se nám v Sokolově nabízí každý postní čtvrtek vyjma čtvrtka 18. 2. prožít společnou biblickou hodinu na vybrané úryvky evangelia týkajících se milosrdenství. Biblická hodina bude začínat v 18:00, bude tvořena asi 20 min. trvajícím výkladem biblických textů a asi 20 min. trvající modlitbou inspirovanou milosrdenstvím Božím.
V druhé polovině doby postní, 12. 3. 2016 se zúčastníme vikariátní rekolekce v Chodově, kterou povede P. Jiří Barhoň.
Získávání odpustků Svatého roku milosrdenství
Možnosti a podmínky pro získávání odpustků v rámci Svatého roku milosrdenství jsou tyto:
- Individuálně při pouti do Říma nebo k Bráně milosrdenství v diecézi. Podmínkou pro získání je: hluboká touha po skutečném obrácení a krátká pouť ke Svaté bráně. Papež upozorňuje, aby tato příležitost byla spojena se svátostí smíření, slavením eucharistie a zamyšlením na téma milosrdenství. Doplněna má být vyznáním víry a modlitbou za Svatého otce a na jeho úmysly.
- Pro nemocné a pro ty, kdo jsou staří a žijí sami a nemohou se vydat k Bráně milosrdenství. Odpustky mohou získat, když svou nemoc a trápení prožijí jako příležitost k tomu, být nablízku Pánu a tyto chvíle zkoušky budou prožívat s vírou a radostnou nadějí. Dále přistoupí k přijímání nebo se účastní mše svaté a společné modlitby prostřednictvím nejrůznějších sdělovacích prostředků.
- Uvěznění mohou získat odpustky ve vězeňských kaplích a vždy, když s myšlenkou na Otce a modlitbou k němu přejdou přes práh své cely (připomínka průchodu Branou milosrdenství).
Tyto odpustky lze získávat jak pro sebe, tak i pro zemřelé.
V Krajkové se dne 12.12.2015 konal benefiční koncert pro nemocného Františka Lehnera.
Je mi potěšením, že žiji v obci, kde lidé nejsou lhostejní k nelehkému osudu druhých.
Dne 12. 12. 2015 proběhl v kostele sv. Petra a Pavla tradiční Adventní koncert, který byl spojen s beneficí pro těžce zdravotně postiženého Františka Lehnera z Březové. Ten se statečně spolu s rodiči pere s následky těžké mozkové obrny. Finance z výtěžku ze vstupného, z prodeje drobných dárků, z vašich darů i darů sponzorů budou použity na úhradu nákladné a nutné rehabilitace. Na Konto Bariéry jsme mu tak mohli zaslat krásných 28 171 korun.
Děkuji vám všem za to, že jste nás přišli podpořit, děkuji všem sponzorům, děkuji manželům Bílkovým za krásný betlém k prodeji, děkuji všem dárcům svých výrobků do našeho obchůdku, děkuji Obecnímu úřadu za pomoc a víno, kterým jsme vás mohli podarovat. Ale hlavně díky vám všem za vytvoření krásné atmosféry. Bylo nás tam kolem stopadesáti… a to mluví za vše. Alexandra Pokorná, Krajková
Tříkrálová sbírka v Krajkové
Ve dnech 2.-13.1.2016 proběhla v Krajkové Tříkrálová sbírka, kterou každoročně pořádá Česká charita. V Krajkové koledovaly 3 skupinky dětí pod vedením Radka Pitry, Ivy Faškové a Alexandry Pokorné. Společně se jim díky houževnatosti dětí a vaší vstřícnosti a štědrosti podařilo vykoledovat krásných 15 349 Kč. To je cca o 5 000 Kč více než vloni.
Letošní výtěžek jde především na provoz domácího hospicu Motýl, na podporu výše zmíněného Františka Lehnera, dále na jednorázovou pomoc lidem v nouzi a na Adopci na dálku. Všem koledníkům, kteří přinášeli do vašich domovů kromě pár skromných darů i přání požehnaného roku, a byli ochotni mrznout pro dobrou věc, patří velký dík. Děkuji vám všem, ať už jste přispěli jakkoliv.
Za farní společenství Krajková Alexandra Pokorná
Únoroví jubilanti:
Giňová Marie, Koliášová Pavla, Korbelová Jůnová Marie, Kojanová Ludmila, Kuchař Jan, Nastincová Kamila, Vopat Jiří.
V pondělí 22.2. se v 18.30 hodin sešla na faře pastorační rada.
Přítomní P. Petr Bauchner, Pavla Koliášová, Miroslav Tauer, Anna Reinecková, Rudolf Tlustý, Gerta Beerová, Jiřina Kuchařová, Jan Miškovský
Omluveni: Hana Kodedová
Program:
Novým členem PR se stal Jan Miškovský místo Karla Seilera, který na místo v radě rezignoval.
Papež František dnes (12. února 2016) přijal zřeknutí se vedení diecéze Plzeň, které předložil Mons. František Radkovský a jmenoval biskupem plzeňské diecéze Mons. Tomáše Holuba, generálního sekretáře ČBK, faráře baziliky svatých Petra a Pavla a děkana Kolegiátní kapituly na pražském Vyšehradě. Úřadu se ujme 30. dubna 2016. Jaké jsou jeho první postřehy?
Napadlo Vás někdy v minulosti, že byste se mohl dočkat oslovování "Otče biskupe"?
Lhal bych, kdybych řekl, že mne to nikdy nenapadlo. Vždy jsem to ale vnímal jako pokušení a tak se k tomu choval.
Znáte plzeňskou diecézi už z nějaké předchozí zkušenosti, nebo jdete do zcela nového prostředí?
Díky své službě generálního sekretáře jsem měl možnost se alespoň z dálky s mojí novou diecézí trochu seznámit. Ale byl to pohled z vnějšku, a to je něco úplně jiného…
Na co se ve své nové roli těšíte nejvíc?
Na pastýřskou službu. Dosud jste byl spojen s pozicí generálního sekretáře České biskupské konference a jejího mluvčího – v poslední době především v souvislosti s tématem tzv. církevních restitucí. Jsou tyto funkce nějak slučitelné s Vaší novou povinností, nebo Vás bude někdo nahrazovat?
Nevím, to zásadní je nyní moje služba diecézi. O zachování kontinuity v práci České biskupské konference určitě budeme s biskupy intensivně hovořit a hledat rozumná řešení.
Jaký je Váš plán do prvních dnů?
Jej, nemám ještě utříděné ani plány na následující dny. Vše je teď pro mne nové.
S jakým typem osobnosti se budou lidé ze západu Čech v biskupské službě
setkávat?
Tak v psychotestech, které jsem povinně absolvoval jako vojenský kaplan, mi vyšlo, že jsem extrémní extrovert. Doufám, že kněžská služba mne vedle toho aspoň trochu naučila naslouchání a radosti ze života.
Svatý rok milosrdenství v sokolovské farnosti
Vrcholem prožívaného roku milosrdenství by se měl pro každého věřícího stát den smíření. Tento den smíření se pro naši farnost i celý sokolovský vikariát uskuteční v sobotu 7. května 2016 ve farním kostele sv. Michaela Archanděla a Panny Marie Věrné v Ostrově. V Ostrově bude možnost během dne smíření prožít kající bohoslužbu, slavit svátost smíření, zúčastnit se mše svaté a projít Branou milosrdenství.
Přípravou na den smíření nám bude celá doba postní. Kromě našich pravidelných bohoslužeb a ostatních postních aktivit se nám v Sokolově nabízí každý postní čtvrtek vyjma čtvrtka
V druhé polovině doby postní, 12. 3. 2016 se zúčastníme vikariátní rekolekce v Chodově, kterou povede P. Jiří Barhoň.
Získávání odpustků Svatého roku milosrdenství
Možnosti a podmínky pro získávání odpustků v rámci Svatého roku milosrdenství jsou tyto:
- Individuálně při pouti do Říma nebo k Bráně milosrdenství v diecézi. Podmínkou pro získání je: hluboká touha po skutečném obrácení a krátká pouť ke Svaté bráně. Papež upozorňuje, aby tato příležitost byla spojena se svátostí smíření, slavením eucharistie a zamyšlením na téma milosrdenství. Doplněna má být vyznáním víry a modlitbou za Svatého otce a na jeho úmysly.
- Pro nemocné a pro ty, kdo jsou staří a žijí sami a nemohou se vydat k Bráně milosrdenství. Odpustky mohou získat, když svou nemoc a trápení prožijí jako příležitost k tomu, být nablízku Pánu a tyto chvíle zkoušky budou prožívat s vírou a radostnou nadějí. Dále přistoupí k přijímání nebo se účastní mše svaté a společné modlitby prostřednictvím nejrůznějších sdělovacích prostředků.
- Uvěznění mohou získat odpustky ve vězeňských kaplích a vždy, když s myšlenkou na Otce a modlitbou k němu přejdou přes práh své cely (připomínka průchodu Branou milosrdenství).
Tyto odpustky lze získávat jak pro sebe, tak i pro zemřelé.
B Ř E Z E N
Při nedělních bohoslužbách v neděli 6.3. proběhla sbírka na podporu setkání mládeže v Krakově.
V sobotu 12.3. se uskutečnila v Chodově vikariátní rekolekce s cílem přípravy na den smíření sokolovského vikariátu v rámci Svatého roku milosrdenství. Rekolekce začala v 9 hodin a trvala do 14 hodin. Při rekolekci bylo možno přijmout svátost smíření.
V pondělí 14.3. byla od 17 hodin v sokolovském zámku přednáška Jany Sieberové z domácího hospicu v Hořicích na téma domácí hospicová péče.
Nový oltář ve farním kostele
Během letošní postní doby probíhá druhá etapa liturgické úpravy farního kostela. V první etapě v loňském roce byl nově vymezen přesunem lavic a vytvořením stupňů nový prostor pro liturgii. Druhá etapa spočívá v pořízení nového oltáře, ambonu, svícnu pod paškál, oltářních svícnů a stojanu pod květiny, dále pak také v novém umístění kříže. Ambicí nastíněných úprav není stabilnía konečné řešení liturgického prostoru, k němu by mělo dojít až po celkové rekonstrukci kostela, která se zřejmě protáhne na mnoho let. Jedná se tedy pouze o provizorní úpravy, a tomu odpovídá i způsob realizace těchto změn. Tyto úpravy, stejně jako rekonstrukce elektroinstalace, která si je vyžádala, ale již sledují vizi budoucího konceptu řešení liturgického prostoru našeho farního kostela. Odpovídají tedy mnohem lépe duchu pokoncilních požadavků na liturgický prostor, než tomu bylo u dosavadních provizorií.
Nový oltář.
Kladem jeho pojetí je bezesporu to, že na sebe přirozeně upoutává pozornost, jako střed, který má symbolizovat Ježíše Krista. Centrálního významu nového oltáře pro slavení eucharistie bylo dosaženo nejen jeho vhodnějším umístěním, než tomu bylo dříve, ale hlavně jeho estetickým pojetím. To že je pojat jiným stylem, než historické barokní oltáře, dává vyniknout myšlence jediného oltáře, jako jediného Krista, prostředníka spásy. Pokud by nový oltář byl pouze nějakou imitací barokního slohu, ve kterém jsou ostatní historické oltáře v kostele, splynul by s nimi, stal by se z něj jeden z několika, a ztratil by tak svoji jedinečnost. Dalším problémem by byla sama podstata takového ztvárnění, které by si pouze na něco hrálo, co svou podstatou není. Oltář vznikl v době po koncilu, vyjadřuje tedy současné směřování církve a ne nějaký návrat do baroka. Navíc, každá imitace je sama v sobě nepravdivá, a na to je liturgie háklivá. Při bohoslužbě má jít o pravdivost nejen nitra ale i hmoty, a proto se například zakazuje používat umělé květiny, nebo jiné imitace. Nový oltář tedy chce být střídmým, ale pravdivým vyjádřením dnešní doby. I materiál, z kterého je zhotoven – masivní smrkové dřevo má podpořit materiálovou pravdivost i obyčejnost.
Nový oltář neodpovídá pokoncilním požadavkům na oltáře v posvátném prostoru ve dvou aspektech: aby oltář byl pevně spojen se zemí a měl horní desku z kamene.
Důvody nedostát těmto požadavkům byly dva: prvním je logicky ten, že se jedná o provizorní řešení. Druhým důvodem je to, že kostel je občas využívám i k mimoliturgickým akcím evangelizačního charakteru. Kvůli těmto akcím je třeba s oltářem hýbat, což by s pevným přirozeně nešlo.
Když se ale ptáme po důvodu, proč by oltář měl být z kamene a pevný, dostaneme od Všeobecných pokynů k římskému misálu vysvětlení, že oltář má symbolizovat Ježíše Krista jako „kámen živý“. Jde tedy o základ, na kterém stojí celá budova církve.
Podle mého názoru se ale dá i z našeho nového oltáře, přestože jeho deska z kamene není, pevnost a přitom život cítit. Trámy, z kterých je vystavěn, dávají zakusit pevnost, jeho noha tvořená vějířem tvarů, dává zase dojem dynamiky, proměny, života. Tímto pojetím, je, myslím, náš oltář lepším vyjádřením života než převážná většina kamenných oltářů, které působí příliš staticky, neživotně.
Potěšilo mě, když jeden z farníků poznamenal, že mu nový oltář připomíná špalek, který řezníci používají k porcování masa. Musím se přiznat, že v zadání ke ztvárnění oltáře tento požadavek skutečně byl. Silně na mě zapůsobilo, když jsem loni asistoval při zabíjení beránka na naší farní zahradě v Krajkové. Tam jsem si uvědomil, jak krvavé řemeslo bylo starozákonní kněžství. A proč se také Ježíš nechával nazývat Beránkem Božím. A proč na kříži zemřel podobně krvavě. To spojení Kristova kříže a starozákonních obětí nelze v naší víře oddělit. A to, že se novému oltáři tuto symboliku podařilo vyjádřit, mu dává zcela jistě jedinečnost, která se běžně v kostelích nevidí.
Výroba oltáře byla uhrazena ze sponzorského daru, který farnost loni obdržela na zbudování nové zpovědnice. Protože tento dar nebyl celý vyčerpán, podařilo se z něj zhotovit i nový oltář.
K dalším objektům nového liturgického prostoru se vrátíme v příští NS.
Petr Bauchner